انجمن شعر و ادب رها (میخانه)

درباره بلاگ
انجمن شعر و ادب رها (میخانه)
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان
۰۱ مرداد ۰۳ ، ۰۲:۵۶

شعرهایی از زانا کوردستانی

◇ چند شعر کوتاه کُردی از زانا کوردستانی 


(۱)
ئه‌گه‌ر خۆر و مانگم
له ئاسمان باشانۆ
قه‌ت!
دل ناده‌م به هیچ لەنتەری

اگر ماه و خورشید را هم
از آسمان پایین بیاورند
هرگز
دل به هیچ فانوسی نمی‌بندم.


(۲)
شاخانی شاهۆ 
زاخەکانی قەندیڵ 
چاوەکانی عەواڵان
رۆارەکانی سێمێنە و زەرێنە 
بەڕوکانی زاگڕۆس 
هەمویان دایکی منن!
داپۆشەرەم دەکەن
رێ وسانەم دەکەن 
تێرەم دەکەن‌و
لە ئامێزی خوەیان دەگرەن 
پەرژانی دڵەکەمی.

کوه‌های شاهو
صخره‌های قندیل
چمشه‌های عوالان
رودهای سیمینه و زرینە
بلوط‌های زاگرس
مادران من هستند،
می‌پوشاننم
می‌نوشاننم
می‌خوراننم
و در آغوش خود می‌گیرند 
دلمشغولی‌هایم را...


(۳)
به داخودوخان
بەلازیز و بەلالیسک
هه‌مو پڵژیاگ ئه‌بن
...
کوردستان گوڵستان بو.

با غم و غصە 
قاصدک بهاری و گل‌های کوهستانی 
همگی پژمرده می‌شوند 
...
کردستان گلستان بود.


(۴)
له کرمانشان بیم،
یان له تاران،
له مەشهەد بیم،
یان له کاشان،
جیگام ئەگۆڕم 
بڵام رەنگ و خەدە ناگۆڕەمەوە...

در کرمانشاه باشم 
یا که تهران
در مشهد باشم 
یا که کاشان
جا و مکانم را عوض می‌کنم 
رنگ و خویم (اصالت کُردی خودم را) را که نه...

 

(۵)
خۆزگا ئەم‌توانشت 
لەجیاتی دۆ پێ دەگەڵ هەزار پێ هەڕام‌دەکرد
ئەدی من مەیت نەبووم
که بە نێوانی گۆڕستان دڵخۆش و نۆنگ بێم.

کاش می‌توانستم،
به جای دو پا، 
با هزار پا می‌گریختم!
مگر من جنازه‌ام
که به قبرستان دلخوش باشم.


(۶)
من دلۆپێ بارانم 
هورم
بادم
باخ و گولانم 
چاوه رێتم 
تاوی خۆری چاوەکانت 
له سه‌ر دامه بتوانی.

من قطره‌ی بارانم،
ابرم،
بادم،
باغ و گلستانم،
چشم انتظار تو،
که آفتاب نگاهت را بر من بتابانی...

(۷)
کی ئەڵی ئەۆینداری خەراوە؟!
من خۆ لە ناوانی زانیاری باشه یان ماڵ؟!
تووم ئیختیار کردەوە!

چه کسی گفته عاشقی بد است
من که میان علم بهتر است،
یا ثروت؟!
تو را برگزیده‌ام...


#زانا_کوردستانی 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۵/۰۱
زانا کوردستانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی