انجمن شعر و ادب رها (میخانه)

درباره بلاگ
انجمن شعر و ادب رها (میخانه)
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۲ آبان ۰۱، ۱۴:۱۴ - عسل رویال
    عااالی
نویسندگان
۲۱ خرداد ۰۳ ، ۰۴:۴۷

صابر صدیق شاعر کردزبان

استاد "صابر صدیق" (به کُردی: سابیر سدیق) شاعر کُرد عراقی‌ست.

 
▪نمونه‌ی شعر:
 (۱)
برای زیستن  
پرچین جسمم را خواهم شکست! 
و در میان خرابه‌های دیگران، 
در میانه‌ی آشوب و بلوا،
جوانه‌های نور و 
نهال نشدن  را برداشت خواهم کرد.
...
برای زیستن  
روحم را در گهواره‌ای پر از درخشش پرورش خواهم داد.


(۲)
او، که شبیه کسی نیست...
در روز چون نسیم می‌وزد
و در شب چون شبنم می‌چکد. 
در آسمان، مقصد پرندگان را می‌داند،
زبان آب‌ها را می‌فهمد،
او، در چشم به هم زدنی، می‌تواند
کهولت را از من بستاند و
جوانی را به دستم بدهد.
او، شبیه هیچکس نیست!


(۳)
دستی پر از گل،
دستی پر از آب،
چشمی پر از اشک،
چشمی پر از نور،
***
ای کاش!
در این هرج و مرج و آشوب.
در این تاریکی و سیاهی،
حقیقتن، خدایی وجود داشت!
که یک دستش پر از گل بود 
و دست دیگرش پر از آب، 
که یک چشمش پر از اشک بود،
و چشم دیگرش پر از نور و روشنی...
***
تا که دیگر نمی‌گذاشت 
در هیچ کجا 
انسانی، انسان دیگری را به قتل برساند،
تا که هیچ‌گاه نمی‌گذاشت 
چهره‌ی زشت جنگ خودنمایی کند. 
***
ای کاش!
حقیقتن خدایی وجود داشت!.


(۴)
من نادان، هم‌زمان با کشیدن سیگار و 
بوییدن رایحه‌ی خوش زمین،
مشغول به نوشتن زندگی‌نامه‌ام شدم!
تا که تمام شد، 
به باد بسپارم که به مادرم برساند...
***
جویباری در نزدیکی‌ام بود 
و هم‌زمان با نوشیدن شراب و 
استشمام رایحه‌ی دلنشین زمین 
مشغول به نوشتن چیزی هستم 
تا که تمام بشود 
بدهم به دست جویبار و 
ببرد برای یارم!
***
افسوس و اندوه!
من نادان،
من دل از دست داده، 
من سکنا گزیده در ویرانه‌ها...
من کولی و آواره 
اکنون، دیگر نه مادری دارم و نه یاری...


(۵)
به‌راستی، آفتاب چه ساعتی طلوع می‌کند؟!
یا که تا غروبگاهان، چند پرنده در آسمان به پرواز در می‌آیند؟!
براستی، مستجاب‌ترین دعا و 
زیباترین آهنگ 
هنگام غم و غصه‌ی مردمان روستایی چه می‌تواند باشد،
تا که من به کودکم بیاموزم؟!
***
به‌راستی،
دختران زیباترند،
یا که گل‌های آفتاب‌گردان؟!
دل مردمان روشن‌تر است،
یا چشمه‌ها؟!


گردآوری، نگارش و برگردان اشعار: 
#زانا_کوردستانی 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳/۰۳/۲۱
زانا کوردستانی

نظرات  (۱)

عالی بود. زخم کاری

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی