انجمن شعر و ادب رها (میخانه)

درباره بلاگ
انجمن شعر و ادب رها (میخانه)
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۲ آبان ۰۱، ۱۴:۱۴ - عسل رویال
    عااالی
نویسندگان

کتاب "پهلوان دیوانه سر" نوشته‌ی "داوود غفارزادگان" است، که برای مخاطب نوجوان نوشته شده است، اما به دلیل نوع خاص شیوه‌ی روایت آن قابلیت استفاده برای مخاطب بزرگسال را نیز دارد.

کتاب "پهلوان دیوانه سر" نوشته‌ی "داوود غفارزادگان" است، که برای مخاطب نوجوان نوشته شده است، اما به دلیل نوع خاص شیوه‌ی روایت آن قابلیت استفاده برای مخاطب بزرگسال را نیز دارد. 
    
استاد "داوود غفارزادگان"، داستان‌نویس ایرانی، زاده‌ی سال ۱۳۳۸ خورشیدی در اردبیل است.
    
ایشان بیش از سه دهه است که داستان‌هایی را با موضوعات مختلف نگاشته و جایزه‌ی ۲۰ سال ادبیات داستانی (بزرگسالان) را به خاطر اثر ارزشمندش "ما سه نفر هستیم" دریافت کرده است. 
    
همچنین ایشان نشان طلایی را از جشنواره‌ی بزرگ برگزیدگان ادبیات کودک و نوجوان (انجمن نویسندگان کودک و نوجوان) را دریافت کرده است.
  
کتاب «پهلوان دیوانه‌سر» داری سه داستان به نام‌های:
- پهلوان دیوانه‌سر 
- موش گرسنه 
- شکار بزرگ 
    
داستان‌های این کتاب از چند منظر متنی شناسنامه‌دار و با امضای نویسنده ‌‌است که شهرت و توانش در نگارش داستان کوتاه زبان‌زد مخاطبان داستان ایرانی معاصر است.
      
چاپ اول این کتاب در سال ۱۳۹۷ در قطع رقعی و ۶۴ صفحه‌ی مصور بوده است.
      
نویسنده در این کتاب سعی کرده، که با پیوند زدن اصالت آذری خود با قهرمان‌سازی در داستان، ارادت خودش را به این منطقه، داستان‌ها و باورهای بومی و دینی‌ آن ادا کند و از سوی دیگر با استفاده از زبان طنز که شاخصه‌ی بسیاری از آثار داستانی بلند و کوتاه وی در این سال‌ها بوده است، کتابی را خلق کرده که داستان‌هایش کوتاه و موجز، عبرت‌آموز، شیرین و چشم‌نواز است.
      
داستان پهلوان دیوانه‌سر در این کتاب روایتی است عبرت‌آموز و شیرین از مواجهه‌ی یک پهلوان با عزرائیل و کشمکش با او در برابر مرگ و ستاندن جان آدمی توسط او است.
    
داستان دوم این کتاب، ماجرای رویارویی موشی است با پیرامونش که هر چه را سر راهش می‌بیند، می‌خورد و سیری ندارد.
    
داستان سوم کتاب نیز داستان یک شکارچی که به دنبال یک شکار، در نهایت بذر به دست می‌آورد و به کشاورزی می‌پردازد.
   
«پهلوان دیوانه‌سر» سه قصه تمثیلی در درون خود بازگو کرده است. قصه‌هایی که به سادگی می‌توان از لوای پوسته ظاهری و داستانشان به روایت درون متنی آن سر کشید و قصه‌های عبرت‌آموزتر از ظاهر داستان را در آنها جست. 
     
از نوع مواجهه با زندگی و مرگ تا آزمندی و سیری ناپذیری از دنیا تا انتظار کسب نتیجه از دسترنج فعالیتی که شاید به دلیل خرد بودن و کوچکی‌اش حس نکنیم که به شمار می‌آمده است.
   
نویسنده به خوبی از تمثیل و توانسته قصه‌ای متفاوت بیافریند؛ قصه‌ای که هم طنز دارد و هم عبرت‌آموزی، هم شیوا و روان با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و هم در بیان پیام اخلاقی خود سن و سال و مرز نمی‌شناسد. 
      
نویسنده در این داستان‌ها بیشتر، در نقش یک نقال و راوی سعی کرده بخشی از خصائص و ویژگی‌های زشت و زیبای انسانی را پیش چشم او به نمایش بکشد.
     
انتشارات کتاب نیستان در راستای باز نشر تمامی آثار منتشر شده از ایشان در سال‌های اخیر، «پهلوان دیوانه‌سر» را با تصاویری از "فرهاد جمشیدی" منتشر کرده است.


گردآوری و نگارش:
#زانا_کوردستانی 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳/۰۳/۱۹
زانا کوردستانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی