انجمن شعر و ادب رها (میخانه)

درباره بلاگ
انجمن شعر و ادب رها (میخانه)
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲۲ آبان ۰۱، ۱۴:۱۴ - عسل رویال
    عااالی
  • ۱ شهریور ۰۱، ۱۲:۲۲ - عباس زاده
    +++
نویسندگان
۲۳ تیر ۰۱ ، ۰۶:۰۵

قالەمڕە

استاد زنده‌یاد "قادر عبداللە‌زادە" متخلص بە "قالەمەڕە" یکی از هنرمندان کورد است کە در موسیقی مقامی کوردستان همچون ستارەای می‌درخشد. 
وی در ١ دی ١٣٠٤ خورشیدی، در روستای "کولیجە" در حومە‌ی بوکان، در خانوادەای کشاورز و زحمت‌کش چشم بە جهان گشود. بە گفتە‌ی خودش در میان خانوادە نواختن ساز شمشال مرسوم بود، اما هیچ کس بە ایشان آموزش نداد و خود نواختن ساز شمشال را فرا گرفت.
ایشان چند سال قبل از فوت در گفتگویی اعلام کردە بود: "فقط زمانی که عاشق بودم و حال ‌و هوای جوانی در سر داشتم، در خلوت، حرف‌های عاشقانه‌ای را که در دل داشتم با شمشالم بیان می‌کردم و فقط برای خودم شمشال می‌زدم؛ و گرنه همیشه برای مردم شمشال نواخته‌ام." این هنرمند افزودە است: "تمام زندگیم را در ناراحتی و گرسنگی و سیه‌چارگی گذراندم."
این هنرمند در سال ١٩٩٣ میلادی، جایزە‌ی آلمان بهترین و اصولی‌ترین نوع نی‌نوازی را کسب کرد، اما بە دلیل فقر مالی نتوانست آن‌را دریافت کند. 
در سال ٢٠٠٢ در شهر سلیمانیە، برندە فستیوال پیرمِرد شد و در سال ٢٠٠٣ هم از سوی همشهریانش مورد تقدیر قرار گرفت. در جشنوارە فجر تهران و در جشنوارە موسیقی نواحی ایران در کرمان و چندین جشنوارە معتبر دیگر حائز رتبە برتر شد و در چندین جشنوارە ملی و منطقه‌ای حضور ارزشمند و پر ثمر داشت و با هنرمندان بزرگ و نامدار کورد ترانه و آهنگ‌های ماندگاری را تولید و ضبط کرده است. 
سرانجام وی پس از ٨٤ سال زندگی هنرمندانە در ٣١ اردیبهشت ١٣٨٨ خورشیدی، دارفانی را وداع گفت و پیکر وی بنا بە وصیت خود در کنار هنرمند نامی "حسن زیرک" در تپە ناڵەشکینە شهر بوکان به خاک سپردە شد.


گردآوری و نگارش:
#زانا_کوردستانی 


 منابع 
@tajlilkurdistan
@Dr_L_behrozi
www.haje.ir

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱/۰۴/۲۳
زانا کوردستانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی